08.05.2014
Tuoreet kulttuuriuutiset häkellyttävät. Presidentti Vladimir Putin on juuri allekirjoittanut lain,
jolla heinäkuun alusta lähtien kitketään kiroilua pois Venäjän kulttuurista. Kirosanojen käyttöä
elokuvissa, teatterissa ja mediassa valvotaan sakkojen uhalla, lisäksi kirosanoja sisältävien kirjojen
kansiin on pantava varoitustekstit.
Samaan aikaan on uutisoitu, että Venäjän opetusministeriö haluaa karsia lasten kirjahyllyistä
epäisänmaallisia ja perinteisten perhearvojen vastaisia teoksia. Kenkää saa Astrid Lindgrenin
epäilyttävä Katto-Kassinen, niin kuin Aku Ankkakin.
Suomessa ei ainakaan viimeksi mainitun eli Aku Ankan suhteen pidä pyöritellä silmiä. Venäjän
vasta nyt havaitsema epäkohta huomattiin Suomessa jo edellisellä vuosituhannella. Kemin
kaupunginhallitus päätti lopettaa 1970-luvulla kasvatusneuvolan Aku Ankka-tilauksen, ja pian myös
Helsingin nuorisolautakunta katsoi, että nuorisotaloihin on hankittava Ankka-kirjallisuuden tilalle
jotakin laadukkaampaa.
Uutinen siitä, miten housuttomat ankat ovat epäsiveellisiä, nosti Suomen kerralla kansainvälisen
mediahuomion keskipisteeksi.
Venäjää tältä osin edemmällä kulkevan Suomen tuorein kulttuurikohu ei liity kiroiluun, ankkoihin tai
kansallisen identiteetin tukemiseen, vaan kissoihin. Asunto- ja kulttuuriministeri Pia Viitanen erehtyi
kertomaan Helsingin Sanomien haastattelussa maanantaina, että hän haluaa työhuoneensa
seinälle edeltäjänsä Paavo Arhinmäen valitseman Sikavaakunan viereen kissataulun. Toteamus,
että ”sihteeri on jo lähettänyt kissataulupyynnön Valtion taideteostoimikunnalle”, on kuumentanut
taidepiirejä. Samalla se on aiheuttanut myös uusien kissataulutarjousten tulvan ministeriöön.
Kissoja suuremman virheen ministeri teki silti tullessaan haastatteluun huonosti valmistautuneena.
Tuohtuneen Sofi Oksasen mielestä huonot vastaukset ovat verrattavissa siihen, että pääministeri
ihmettelisi, mikä se Nokia onkaan.
Äkkinäistä linjanvetoa siitä, miten kulttuurin viiden miljoonan euron leikkaukset pitäisi kohdentaa, ei
tuoreelta ministeriltä ole järkevää vaatia tässä ja nyt, mutta parempaa tilannetajua kyllä. Tiukassa
saumassa elävälle kulttuurikentälle on myrkkyä, ettei alan korkeimman rahakirstun vartija kykene
nimeämään edes vaikuttavinta teatteri- tai oopperakokemusta.
Valtiopäivien avajaisissa helmikuussa nähtiin ministerin mielestä hieno esitys, jonka nimi ei jäänyt
mieleen, tosin Viitanen muisti istuneensa Suomen parhaan ooppera-asiantuntijan, Matti Ahteen
vieressä.
Nolot tiedot ja huono makukin kuuluvat jo kulttuuriministerien kansalliseen perinteeseen. Ja
koska taiteen herkillä kentillä mittaa otetaan sekä kulttuuripääomasta että kyvystä hienovaraiseen
erottautumiseen, yleinen miellyttäminen on vaikeaa. Lisäksi kulttuuriministerin tehtävä on
monesti langennut poliittisena jakojäännöksenä ja ministereitä on laitettu kiipeliin kysymällä onko
virkahuoneen taulun maalannut Järnefelt vai Edelfelt.
Kissataulujen vakavampi ongelma liittyy ajan henkeen.
Nykyään taiteesta ja kulttuurista pitää olla hyötyä. Vähän niin kuin kissoistakin. Sylissä makaava
kissa lievittää masennusta ja alentaa verenpainetta. Myös kulttuuri on erittäin terveysvaikutteista.
Tiedetään, että hyvä taide-elämys pidentää elinikää, pitää verisuonet vetreinä ja mielen tasaisena.
Hyötynäkökulmaa ajetaan kaksilla rattailla. Terveellisyydessä ei ole mitään vikaa, mutta jos sen
avulla legitimoidaan taide terveyspirtelönä, se muuttuu rajoitteeksi. Aivan samalla tavalla käy, kun
kulttuuri ja etenkin kulttuurivienti nähdään luovan talouden elinvoimaisena segmenttinä ja vasta
toissijaisesti, jos ollenkaan kaikkia määrityksiä pakenevana hämmästyksen lähteenä.
Luovan talouden hurmoksessa ei ole mitään vikaa. Silti harvat taiteilijat ovat elinkeinoministeri Jan
Vapaavuoren salkkuun mahtuvia kulttuurielämän Duudsoneita tai luovia johtajia. Puhumattakaan,
että he olisivat edes yrittäjiä.
Arki on karumpaa. Jopa neljäsosa Suomen taiteilijakunnasta repii toimeentulonsa aivan
muualta kuin taiteesta. Se tarkoittaa, että turvaa tuo ensisijaisesti esimerkiksi työmarkkinatuki,
työttömyyskorvaus tai vanhempainraha.
Kulttuuri on muuttanut toisinkin päin sosiaalityön tontille. Monet taiteilijat työllistyvät mielellään
sosiaalipoliittisissa taidehankkeissa, joilla halutaan edistää kansalaisten terveyttä ja ehkäistä
syrjäytymistä. Joskus mennään taide, joskus terapia edellä.
Hyvä niin, mutta jos kulttuuriprojekteja rahoitetaan korostuneesti sosiaalinen kylki edellä, jotain
menetetään. Matala kynnys ja palvelujen ketterä jakelu ovat vain yksi kerrostuma.
Rapautuneen hyvinvointivaltion vammojen paikkailu kulttuurityöpajassa tarkoittaa yksinkertaisesti
sitä, että taide muuttuu välineeksi.
Painotukset ovat ehkä pieniä, mutta silti hälytyskellot soivat, kun luen samaisesta
kulttuuriministerin haastattelusta, että hän tavoittelee ennen juhannusta pyöreän pöydän ympärille
hallintoalansa kansalaisjärjestöjä. Mikä on se kansalaisyhteisöverkosto, jonka kanssa ministeri
haluaa miettiä taloudellisten voimavarojen kohdentamista? Ja mitä tarkoittaa niukkenevista tuista
riippuvaisille taiteilijoille se, että toisena linjanvetona ministeri puhuu sekä kulttuuripalveluista että
itse kunkin oikeudesta tehdä taidetta?
Yhteinen ilo yhteisen luomisen äärellä on mainiota. Kolikon toinen puoli on se, että taide voi yhtä
lailla olla ahdistavaa, rujoa tai häiritsevää. Rumaa ja täysin käsittämätöntä, mutta silti ihmiselle
hengitettävän ilman kaltainen elämänvoima.
Kulttuurin sosialisointi onnellisemman yhteiskunnan tarpeisiin ei lopulta poikkea lainkaan Putinin
pyrkimyksistä luoda Venäjälle kiroilematon ankkavapaa vyöhyke.
(Ykkösaamun kolumni)