10.04.2014
Eilen keskiviikkona helsinkiläispastori Kai Sadinmaa kävi naulaamassa kymmenen käskyään
Helsingin tuomiokirkon oveen. Tosin hän ei tiettävästi turmellut arvokasta perinneovea
naulanrei ́illä, vaan käytti teesiensä kiinnittämiseen takuuvarmaa jeesusteippiä.
Sadinmaan juuri ilmestynyt Kymmenen käskyä kirkolle -teos on melkoinen pöllytys Suomen
evankelis-luterilaisen kirkon arjelle. Sadinmaa ottaa Jeesuksena ruoskan käteen. Hän ei hyväksy
Herran temppelin rahastonhoitajia, jotka kokoavat muhkeita sijoitussalkkuja kirkon eläkerahastoon,
ei mainostoimistojen kalliita Jesse diggaa susta - kampanjoita. Eikä hän lämpene messujen
mustalle magialle, jossa uusien ehtoollistulkintojen kautta hakeudutaan katolisen äitikirkon
huomaan ja petetään reformaation perinne.
Sadinmaa haluaa, että kirkon keskipisteessä on lihaa ja verta oleva Ihmisen Poika, hökkeleiden
herra, kaikkien surkimusten veli. Hän kiihdyttää poliittisen retoriikkaratsunsa hurjaan laukkaan
ja sanoo, että kirkko pitäisi haastaa oikeuteen jumalanpilkasta, sillä se on varastanut todellisen
Jeesuksen, Juudan jalopeuran nimen.
”Jos haluat kohdata todellisen Jeesuksen, älä missään nimessä mene kirkkoon”, hän jyrisee.
”Siellä papit kertovat satua voimattomasta vahanukesta, jolla ei ole mitään tekemistä evankeliumin
leijonan kanssa.”
Sadinmaalle koko maailma on sakramentti. Kaikki hyvyys, totuus ja kauneus välittävät Jumalan
todellisuutta.
Kirkon tehtävä taas löytyy radikaalista alkujuuresta, joka on universaalin veljeyden ja sisaruuden
asialla. Jokainen aikakausi käy omaa ihmisoikeustaisteluaan, niinpä tänään kirkon on taisteltava
erityisesti homoseksuaalien oikeuksien puolesta.
Sadinmaan pamfletti on terävä ja nuolet napsuvat monesti maaliin. Hän hallitsee sarkasmin,
ironian ja nopeat kiihdytykset. Jos kirkko halutaan pelastaa, on visiot ja strategiat poltettava,
tietokoneet heitettävä seinään ja kirkot lukittava. Yhtään työntekijää ei saa päästää sisään, vaan
heidän on lähdettävä kaduille nostamaan kansaa barrikadeille.
Sadinmaa harjoittaa niin mahdottomia ylilyöntejä, että tulen niistä väkisinkin hilpeälle tuulelle.
Huutia saavat tällä kertaa myös kirkon helmoissa lymyävät keski-ikäiset ja keskiluokkaiset naiset,
jotka eivät tajua heittää kapulaa markkinafasismin rattaisiin, vaan askartelevat terapiatarvikkeista
elämäntäytettä kirkon lukuisissa eheyttävissä työpajoissa.
Hiljaisuuden retriitit ovat rouvaporukalle turhia. Sadinmaa ehdottaa, että kirkko lähettäisi Kristuksen
keski-ikäiset morsiamet massatyöttömyyden murjomiin kaupunkeihin. Ja mukaan ei saa ottaa
yhtään hengellisen kasvun kirjaa, ainoastaan lapion ja katuharjan.
Pamfletin puhdistushoidon jälkeen syntyy käsitys, että kirkkoa ei oikeastaan tarvita. Ainakaan
hengellisten ydintehtävien hoitoon ei pitäisi palkata Sadinmaan tavoin pappisvihkimyksen
hankkineita teologeja, sillä puhe armosta ja tuonpuoleisesta on väärää sanahelinää silloin kun
tämänpuoleisessa elämässä on poliittinen ja maallinen hätä.
Armon kuplassa elävät seremoniamestarit puhuvat korulauseita ja erityisen turha on kirkkohallitus.
Johto polkee ympäripyöreillä kannanotoillaan ihmisoikeuksia, unohtaa evankeliumin periaatteet ja
keskittyy hännystelemään tärkeitä sidosryhmiä, jotta asema vallan kammareissa säilyisi.
Tärkeää porukkaa ovat Sadinmaan mielestä vain leipää jakavat diakonit ja parisuhdeterapeutit,
joiden vastaanotoille on pitkät jonot. Kun juuri nyt pitäisi keskittyä hädänalaisten auttamiseen,
suuntaa kirkko voima- ja rahavaroja turhien kiinteistömassojen ylläpitoon.
Jäsenkuntakin voisi mennä vaihtoon. Kirkon johto saa sydämentykytystä aina kun Päivi Räsänen
avaa suunsa, mutta hänen hengenheimolaisensa eivät ole marginaalia. Koska maallistuneiden
jäsenten mielipahaa pelätään, fundamentalistien asemaa vähätellään. Sadinmaa laskeskelee, että
yli puolet kirkolliskokouksen edustajista kuuluu konservatiiviseen leiriin.
Ketkä sitten olisivat Sadinmaan kirkolle kelpaavaa sidosryhmää? Hiukan kliseisesti hän nostaa
ytimeen vain vähäosaiset, luetellen erikseen huorat, sutenöörit ja spitaaliset.
Aika ilottomalta tuntuisi elämä hänen kirkkonsa asiakkaana. Putkinäkö kaventaa myös
ihmiskäsityksen.
Uskon että moni arjen raskauttama ihminen valitsee mieluummin eheyttävän retriitin kuin kuin
bussimatkan ongelmalähiöön, missä megafoniin huutava pappi vaatii markkinoiden totalitarismin
alasajoa. Enkä ole sitä mieltä, että seurakuntakiinteistöjen pienipalkkaisten siivoojien eläkkeet
pitäisi peruuttaa sen tähden, että Suomen evankelis-luterilainen kirkko ei eettisistä syistä voi toimia
eläkevakuutussijoittajana.
Sadinmaa ironisoi fundamentalistista raamatuntulkintaa ja kuvailee konkreettisesti, miten
mahdotonta arkielämä on, kun pitää lipsutellessa sandaaleissa ja Vanhan Testamentin
pukeutumismääräyksiä noudattaen Suomen pakkasissa. Toisaalta myös hänen oma poliittinen
fundamentalisminsa riisuu markkinatalouden yksinkertaiseksi sarvikuonoksi, jonka haitoista
päästään eroon nopealla sapelinheilautuksella. Sama pätee kirkon konservatiiveihin. Hävitkää
näkyvistä!
Kampin Hiljaisuuden kappeli on arkkitehtoninen helmi, joka maksoi 7, 5 miljoonaa euroa. Se on
rakennettu kestävän kehityksen periaatteella, uusmaalaisesta lähipuusta. Ulkoverhoilun taivutetut
kuusirimat on käsitelty nanoteknologiaa hyödyntävällä puuvahalla ja salin sisäseiniin on käytetty 30
kilometriä muotoon jyrsittyä tervaleppälankkua.
Arkisesta näkökulmasta tällainen design-hiljaisuus on kerskakulutusta, saisihan summalla
kustannettua kaksi miljoonaa kiloa leipää Suomen kansalle.
Silti uskon, että kaunis Hiljaisuuden kappeli on keidas myös toimeentulotuen ja leipäjonojen
varassa sinnittelevälle kaupunkilaiselle. Lepoa tarvitsevat muutkin kuin rouvat.
(Yle 2014)